Copywriten. Wa is da?

Een copywriter blijkt een moeilijk te definiëren mens te zijn. En niemand houdt van moeilijke mensen.

Eigenlijk dekt het woord “tekstschrijver” de lading van de stiel net iets beter:

tekstschrijver
tekst ● schrij ● ver
zelfst. naamw. de (m)
1. iem. die beroepsmatig het tekstschrijven beoefent

Verdere uitleg overbodig. Groot gelijk, Van Dale. Woord van het jaar.

Toch schrijft niet elke tekstschrijver zomaar elke tekst. Dus, vraagt u, wat voor teksten schrijft uw freelance copywriter dan?

Uw copywriter schrijft lange teksten

De meeste teksten die een copywriter schrijft, tellen redelijk wat woorden.

Denk aan brochures, SEO-copy, tekst voor een nieuwe website, nieuwsbrieven, vacatures, blogposts, e-mails, brieven. Een eindeloze lijst.

Een goede copywriter weet dat elk item in die lijst een andere aanpak vraagt. Web is geen print en een blog is geen boek.

Ja, zelfs dat laatste schrijft uw freelance copywriter.

Uw copywriter schrijft korte teksten

Hoe meer woorden, hoe meer werk, hoe meer moeite, denkt u misschien.

Het omgekeerde is echter waar. Minder schrijven en tegelijk meer vertellen: voor een copywriter is het de allergrootste uitdaging.

Slogans, merk- en productnamen, social media posts, banners en posters: ook korte teksten zuigt uw freelance copywriter uit haar duim.

Uw copywriter herschrijft ook teksten

Dat de boodschap er staat, betekent niet dat ze uw lezer ook bereikt.

Wie een bestaande tekst in handen van een copywriter duwt, zal daar dan ook zelden spijt van krijgen.

Uw freelance copywriter ontrafelt warrige knopen, vreemde zinsconstructies en rare gedachtesprongen.

Het resultaat is duidelijke praat, waar uw doelgroep aan blijft plakken.

Ja, uw copywriter léést zelfs teksten

Geen betere lezer dan een schrijver.

Boeken, thesissen, verslagen en meer: uw freelance copywriter gooit de laatste typ- en taalfouten, onduidelijkheden en klinkklare onzin met al haar krachten overboord.